Vier eisen voor een beter station in Schulen.
03 April 2018
Wat wil Groen Herk-de-Stad zien veranderen? Een aangename en verwarmde wachtzaal Opwaarderen van het station met o.a. digitale informatieborden Opwaarderen van de fietsenstallingen Opwaarderen van de stationsomgeving en parking
Voor de dagelijkse treinreizigers is het geen geheim: de wachtzaal van het station in Schulen was een groot stuk van de winter gesloten.
Groen Herk-de-Stad was daarover erg verbaasd. Je laat toch geen reizigers in de kou staan omdat er enkele vandalen een wachtzaal beschadigden? Dat getuigt van weinig klantvriendelijkheid.
Maar het ongenoegen van Groen Herk-de-Stad gaat verder dan een gesloten wachtzaal. Dit jaar voerden de Groen-afdelingen van Herk-de-Stad en Lummen opnieuw actie aan het Schulens station. Tijdens hun Valentrein-actie bedankten ze de reizigers die ondanks alles toch de trein nemen en vroegen ze om een betere dienstverlening en betere treinverbindingen. Eén trein per uur is veel te weinig!
Groen Herk-de-Stad vindt dat heel wat dingen beter kunnen.
Niet alleen is het station van Schulen nu al een aantal jaren onbemand (met alle ongemakken van dien), de reizigers krijgen ook weinig service.
Behalve via de oude luidsprekers wordt er geen actuele informatie gegeven en staan reizigers dikwijls te wachten op een trein die te laat is. Ze moeten dan maar zelf op zoek naar concrete informatie via de website of de app van de NMBS. In vele andere onbemande stations zijn er nochtans wel informatieschermen die de actuele reisinformatie weergeven...
De fietsenstallingen zijn nog steeds onvoldoende beveiligd. Fietsen worden gestolen of beschadigd. De aangeboden mogelijkheid om je fiets binnen te stallen was te ingewikkeld en te duur en werkte niet. Er moet een betere oplossing komen.
Groen vindt dat alle betrokkenen hun verantwoordelijkheid moeten nemen. De NMBS in de eerste plaats. Maar zeker ook het Herkse gemeentebestuur. Waarom vraagt men niet gewoon een betere dienstverlening?
Positief resultaat...
De acties van Groen Herk-de-Stad hebben in elk geval wél voor concrete resultaten gezorgd! Intussen is de wachtzaal al weer een tijdje heropend en heeft de NMBS de schade hersteld. Meer nog: er werd nieuwe verwarming voorzien! Begin februari werden stralingspanelen geplaatst waardoor het 's morgens aangenamer is om te wachten op de volgende trein...
NMBS beschouwt ons sinds onze acties zelfs als volwaardige gesprekspartner, ze reageerden officieel op onze open brief en houden ons sinds kort op de hoogte van het onderhoud van het Schulense station. Op onze belangrijkste eisen komt er evenwel niet meteen een hoopvol antwoord. En vanuit het gemeentebestuur hebben we jammer genoeg nog geen enkel initiatief gezien...